Piotr Szulc: Deweloper nie ma obowiązku zapewniać punktów ładowania, ale tylko możliwość ich instalacji

Zgodnie z obowiązującą ustawą o elektromobilności budynki użyteczności publicznej oraz mieszkalne projektuje się zapewniając moc przyłączeniową o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. Celem przepisu jest zobowiązanie inwestora do takiego projektowania budynków, które umożliwia wyposażenie ich w punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Obowiązek ten dotyczy jedynie inwestycji w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys. – ustawodawca uznał więc, że elektryfikacja transportu powinna mieć miejsce w pierwszej kolejności w większych miastach.

Autor: housemarket.pl 01 grudnia 2021 09:42

  • Projekt budynku powinien uwzględniać możliwość przyłączenia punktów ładowania samochodów elektrycznych, nie zaś do samego tworzenia takich punktów.
  • Urządzenia tego typu są dość kosztowne, a ilość pojazdów elektrycznych (kilka tysięcy sztuk) w stosunku do ilości oddanych lokali mieszkalnych jest śladowa.
  • Starsze obiekty nierzadko nie spełniają warunków technicznych do zainstalowania stacji ładowania pojazdu elektrycznego.

Piotr Szulc, radca prawny podkreśla, że norma nakazuje zapewnienie mocy przyłączeniowej, a nie samego urządzenia do ładowania pojazdów elektrycznych. Podmioty projektujące i budujące nowe budynki zobowiązane są więc wyłącznie do zapewnienia w projekcie odpowiedniej mocy przyłączeniowej pozwalającej na tworzenie związanych z nimi punktów ładowania, nie zaś do samego tworzenia takich punktów (zakupu czy instalacji urządzeń do ładowania). W związku z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych wielu deweloperów wychodzi jednak naprzeciw potrzebom klientów i umożliwia zakup oraz instalację urządzeń do ładowania.

Piotr Szulc ocenia, że deweloper powinien wyposażać miejsce postojowe w stację do ładowania pojazdów elektrycznych tylko na wyraźne życzenie klienta.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Na chwilę obecną – po pierwsze, urządzenia tego typu są dość kosztowne, a po drugie ilość pojazdów elektrycznych (kilka tysięcy sztuk) w stosunku do ilości oddanych lokali mieszkalnych jest śladowa. Być może narzucenie tego typu obowiązku na inwestorów w przyszłości będzie miało swoje uzasadnienie, ale na chwilę obecną tego typu wymóg jest zbędny. Kolejny wymóg techniczny nałożony na inwestora wpłynie natomiast na pewno na dalszy wzrost kosztów inwestycji - mówi Piotr Szulc.  

Czy wspólnota mieszkaniowa może nie wyrazić zgody na umieszczenie urządzenia do ładowania pojazdu elektrycznego w starszych obiektach?

Jak wyjaśnia Potr Szulc, w starszych obiektach możliwa jest sytuacja w której nie będzie możliwe spełnienie warunków technicznych do zainstalowania stacji ładowania pojazdu elektrycznego.

- W takiej sytuacji wspólnota może odmówić zgody na instalację stacji ładowania pojazdu elektrycznego. Gniazdka elektryczne znajdujące się w halach garażowych zasadniczo nie powinny służyć do ładowania pojazdów elektrycznych jeśli wyraźnie tego nie oznaczono z przynajmniej dwóch powodów. Po pierwsze, ze względów technicznych takie gniazdko nie jest przystosowane do ładowania pojazdów. Po drugie, pobór energii następuje wówczas z części wspólnej budynku, co oznacza że za ładowanie takiego pojazdu zapłacą wszyscy członkowie wspólnoty - mówi Piotr Szulc.

Dodaje, że rozwiązaniem takiej sytuacji jest instalacja urządzenia do ładowania pojazdów elektrycznych z własnym podlicznikiem (wallbox). Wówczas osoba pobierająca energię elektryczną do ładowania pojazdów rozlicza się za tę energię, którą zużyła.

- Przyjęcie rozwiązania w którym koszty ładowania pojazdu elektrycznego ponoszą wszyscy członkowie wspólnoty z pewnością będzie wzbudzać kontrowersje wśród mieszkańców. Do instalacji tego typu urządzenia wymagana jest zgoda wspólnoty mieszkaniowej podjęta w formie uchwały - podsumowuje Piotr Szulc.  

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.