PARTNER PORTALU partner portalu

Pomorskie: dwie firmy w drugim etapie przetargu na operatora roweru miejskiego

Dwie z trzech firm przeszły do kolejnego etapu przetargu na operatora pomorskiego systemu roweru metropolitalnego Mevo 2.0. Są to konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina z podwykonawcą Geovelo. Spółka Nextbike została wykluczona z dalszych rozmów.

Autor: Pap 03 czerwca 2020 09:49

W kwietniu zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) podjął decyzję o ogłoszeniu dialogu konkurencyjnego dotyczącego uruchomienia, zarządzania i eksploatacji pomorskiego systemu roweru metropolitalnego (SMR) Mevo 2.0.

Do udziału w postępowaniu przetargowym zgłosiły się trzy firmy. Zainteresowanie obsługą SRM wyraziło polsko-czeskie konsorcjum BikeU i Freebike, a także hiszpańska Marfina wraz z podwykonawcą - polską firmą Geovelo oraz spółka Nextbike Polska, która już wcześniej była operatorem floty rowerowej działającej w Trójmieście i 11 ościennych gminach.

Rzeczniczka OMGGS Alicja Mongird poinformowała we wtorek, że do dalszego udziału w dialogu konkurencyjnym dotyczącym obsługi Mevo 2.0 dopuszczono konsorcjum BikeU i Freebike oraz katalońską korporację Marfina, znaną szerzej ze swojej marki Movienta.

Mongird wyjaśniła, że decyzję o wykluczeniu spółki Nextbike z udziału w rozmowach podjęła komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych oraz prawników.

"Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była w 90 proc. podwykonawcą. Wykluczenie nastąpiło na podstawie art. 24 ust.5 pkt 2 ustawy regulującej kwestie prawne związane z zamówieniami publicznymi" - oznajmiła.

Poinformowała, że pierwsze spotkania z firmami odbędą się 17 czerwca. "Na podstawie rozmów z wykonawcami, komisja przygotuje ostateczny kształt systemu Mevo. Dokładne opisanie przedmiotu zamówienia nastąpi dopiero po ukończeniu dialogu z wykonawcami" -wyjaśniła.

Ostatnim etapem przetargu będzie złożenie ofert i wybór nowego operatora. W rozmowach z wykonawcami uczestniczyć będą eksperci z kraju i zagranicy, którzy zajmują się opracowaniem badań i analiz dotyczących modelu funkcjonowania nowego Mevo.

"Analiza będzie zawierała m.in. zalecany rodzaj rowerów, sposób i technologię ładowania wraz z rozmieszczeniem stacji, kryteria oceny jakości funkcjonowania systemu oraz analiza finansowa, która sprawdzi kondycję finansową potencjalnych wykonawców, koszty wdrożenia różnych modeli Mevo oraz szacowane przychody. Wśród mieszkańców OMGGS prowadzane są badania ankietowe dotyczące m.in. preferowanej ceny abonamentu i popytu" - przekazała Mongird.

Nowy system roweru metropolitalnego będzie liczył minimum 4 tys. jednośladów, z czego ok. 25 proc. mają stanowić rowery elektryczne, które są już w posiadaniu OMGGS. Większy nacisk ma być położony na relokację rowerów i rozproszenie stacji serwisowych oraz punktów ładowania baterii.

Umowa ze zwycięzcą przetargu na uruchomienie, zarządzanie i eksploatację SRM ma zostać podpisana na cztery lata.

System roweru metropolitalnego Mevo obejmuje 14 gmin OMGGS: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo. Przyłączeniem do projektu zainteresowane są również samorządy gmin: Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i Gmina Wiejska Pruszcz Gdański.

W ubiegłym roku w Mevo zarejestrowało się ponad 160 tys. użytkowników, a pojazdy były wypożyczane ponad 2 mln razy.

Pod koniec października 2019 r. zarząd OMGGS podjął decyzję o rozwiązaniu umowy z dotychczasowym operatorem SRM, spółką NB Tricity w 100 proc. zależną od Nextbike Polska. Powodem było m.in. niedotrzymywanie kolejnych terminów dostaw rowerów, usterki pojazdów i ich słaba dostępność.

Własnością OMGGS pozostała wówczas flota rowerów, składająca się z 1224 jednośladów, 660 stacji postoju, system IT do zarządzania, a także aplikacja oraz strona internetowa.

Przerwa w funkcjonowaniu systemu potrwa do czasu, aż gminy wypracują nowy projekt i wybiorą w przetargu nowego operatora. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.