Popyt na mieszkania się utrzyma? Czy Polacy rezygnują z zakupu mieszkań?

Jakie wyniki sprzedaży odnotowali deweloperzy mieszkaniowi w pierwszych miesiącach bieżącego roku? Czy na przestrzeni ostatniego roku zmieniły się preferencje kupujących? Jakie mieszkania cieszą się teraz największym powodzeniem? To mówią deweloperzy.

Autor: housemarket.pl 11 czerwca 2022 10:36

  • Biorąc pod uwagę ostatnie miesiące na rynku mieszkaniowym widać spadek popytu na mieszkania.
  • Rynek najmu przeżywa ożywienie.
  • Zmieniły się predyspozycje zakupowe klientów. Nabywcy chętniej kupują mieszkania mniejsze. Największym zainteresowaniem cieszą się mieszkania dwupokojowe o metrażu 40 - 45 mkw.
  • Ostatnie sytuacje, pandemia oraz konflikt zbrojny w Ukrainie przyczyniły się do weryfikacji potrzeb odnośnie odpowiedniego lokum.

W pierwszych miesiącach roku otoczenie rynkowe nie było dla deweloperów wsparciem. Podwyżki stóp procentowych, wzrost cen materiałów budowlanych i robocizny, pandemia i najazd Rosji na Ukrainę to czynniki, które spowolniły sprzedaż mieszkań. Deweloperzy budują mniej. Klienci z kolei wstrzymują się z decyzją o nabyciu mieszkania, bo zmalała dostępność kredytów. Klienci gotówkowi nadal kupują mieszkania. Wielu z nich chroni się w ten sposób przed skutkami rosnącej inflacji.

Andrzej Oślizło, prezes zarządu Develia wyjaśnia, że pierwszy kwartał 2022 roku był dobry pod kątem sprzedaży. Deweloper sprzedał 603 lokale. Dla porównania, w analogicznym okresie ubiegłego roku sprzedano ich 580 umów. Dodaje, że taki wynik był możliwy dzięki znacznemu zwiększeniu oferty.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Od początku roku wprowadziliśmy do sprzedaży około 1500 mieszkań. Spodziewamy się jednak, że na skutek kolejnych podwyżek stóp procentowych i wejścia w życie nowelizacji tzw. rekomendacji S Komisji Nadzoru Finansowego zainteresowanie klientów w kolejnych miesiącach br. będzie się zmniejszać - mówi Andrzej Oślizło.

Mieszkania kąskiem dla inwestorów

Ronson Development z kolei, w pierwszych czterech miesiącach 2022 roku sprzedał 130 mieszkań. Ten wynik wpisuje się w tegoroczny plan sprzedażowy firmy, choć nie jest tajemnicą, że rynek skurczył się o blisko 40 proc. Wpływ na to ma wzrost stóp procentowych i związana z tym ograniczona dostępność do kredytów, ale też rosnące koszty budowy, które są dodatkowym czynnikiem cenotwórczym. Andrzej Gutowski, wiceprezes, dyrektor sprzedaży Ronson przyznaje, że rośnie procent klientów-inwestorów, którzy płacą gotówką i kupują mieszkania o kompaktowych metrażach, idealnych pod wynajem.

Również Archicom w pierwszym kwartale 2022 roku nie odnotował zmian sprzedaży w porównaniu do analogicznego czasu w 2021 roku.

- Jesteśmy jedyną spółką giełdową, która osiągnęła sprzedaż na poziomie powyżej 100 mieszkań i nie zanotowała spadków. Nie oznacza to jednak, że sytuacja nie ulegnie zmianie w perspektywie długoterminowej, biorąc pod uwagę coraz trudniejszy dostęp do kredytów hipotecznych. Warto podkreślić, że nie obserwujemy braku zainteresowania kupnem mieszkania wśród potencjalnych klientów. Biorąc pod uwagę aktualny poziom i prognozy dotyczące inflacji uważamy, że mieszkania nadal są atrakcyjną inwestycją umożliwiającą ochronę kapitału - mówi Piotr Ludwiński, dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klientów w Archicom.

Dodaje, że zauważalne są zmiany w popycie efektywnym, wyrażanym fizyczną możliwością zakupu.

- Mieszkanie nie ma substytutu, jeśli więc zmieniają się preferencje np. ze względu na obecną sytuację ekonomiczną, musimy zweryfikować swoje marzenia i dopasować je do aktualnych możliwości lub przeczekać. W takich okolicznościach często decydujemy się na wynajem mieszkania, które też ma swojego właściciela będącego inwestorem. W ten sposób rynek nieruchomości nieustannie się rozwija - mówi Piotr Ludwiński.

Mniejsze mieszkania na topie

Małgorzata Ostrowska, dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding mówi, że w spółce sprzedaż wyglądała podobnie do ubiegłego roku. Utrzymywało się zainteresowanie zakupem lokali w celach inwestycyjnych i sprzedaż w tym segmencie była spółki dużym wsparciem.

- Zakup mieszkania, które nadaje się na wynajem nadal chroni przed inflacją, a roczna stopa zwrotu tylko z wynajmu apartamentu, który można kupić np. w inwestycji Pileckiego 59 w Warszawie za 295 tys. zł., wynosi około 8 proc. brutto. Wysokie stopy procentowe wstrzymują decyzje zakupowe części klientów, którzy potrzebują mieszkań dużych. Przy zakupie mieszkania o małym metrażu, np. w Osiedlu Kościuszki w Chorzowie, gdzie ceny wynoszą od 218 tys. zł do 258 tys. zł, raty kredytowe będą z pewnością niższe niż koszt najmu - wyjaśnia Małgorzata Ostrowska.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. rozwoju w Wawel Service również przyznaje, że klienci nadal chętnie inwestują w nieruchomości, szczególnie te o mniejszym metrażu.

- Klienci zdają sobie sprawę, że w przypadku wysokiej inflacji kupno mieszkania jest wciąż dobrą lokatą kapitału. Zauważyliśmy jednak przeniesienie zainteresowania nabywców z większych lokali na mniejsze mieszkania, najczęściej dwupokojowe - mówi Adrian Potoczek.

O kredyt coraz trudniej

Atal w pierwszych czterech miesiącach 2022 roku zawarł łącznie 968 umów deweloperskich i przedwstępnych. W kwietniu podpisano 214 umów deweloperskich i przedwstępnych oraz 210 umów rezerwacyjnych. Na koniec kwietnia spółka posiadała też 413 aktywnych umów rezerwacyjnych.

- Mieszkania sprzedają się wolniej niż rok temu, natomiast dotyczy to klientów, którzy zamierzają posiłkować się kredytem hipotecznym i którzy przez wyższy poziom stóp procentowych utracili zdolność kredytową - mówi Zbigniew Juroszek, prezes Atal.

Klientów nie stać na większy metraż

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic wyjaśnia, że w pierwszych czterech miesiącach tego roku odnotowaliśmy zmniejszenie sprzedaży głównie większych lokali, trzy i czteropokojowych.

- Zakup takich mieszkań klienci finansowali częściowo lub w większości posiłkując się kredytem. Z danych NBP wynika, że sprzedaż hipotek w kwietniu 2022 roku w ujęciu rocznym spadła o blisko 40 proc., co musiało się przełożyć na sprzedaż - mówi Zuzanna Należyta.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest dobrze ocenia sprzedaż w pierwszych czterech miesiącach br.

- Generalnie jesteśmy zadowoleni z wyników, chociaż sprzedaż była mniejsza niż rok temu. Natomiast jest to związane z czynnikami zewnętrznymi, na które nie mamy wpływu. Największym zainteresowaniem obecnie cieszą się mieszkania o niedużych metrażach, kupowane za gotówkę w celach inwestycyjnych. Z kolei klienci kredytowi musieli zweryfikować swoją sytuację, bo niektórych po prostu nie stać obecnie na większy metraż - mówi Janusz Miller.

Stawki najmu rosną

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development mówi, że pierwsze cztery miesiące tego roku minęły pod znakiem niepewności. Sprzedaż ratują klienci inwestycyjni, którzy kupują więcej skuszeni atrakcyjnymi cenami najmu.

- Początek roku był obiecujący, jednak po rosyjskiej agresji na Ukrainę liczba zapytań wyraźnie zmalała. Malejący ruch ze strony osób kupujących mieszkania dla siebie zastąpili inwestorzy, kupujący nawet po kilka mieszkań. Tych ostatnich przyciągnęły zmiany na rynku najmu, gdzie czynsze wzrosły znacząco z korzyścią dla wynajmujących. Do grona potencjalnych najemców dołączyli uciekający przed wojną Ukraińcy i Białorusini, a także Polacy, których podwyżki stóp procentowych skutecznie wykluczyły z rynku pierwotnego. W przypadku naszych klientów nie widać znaczącej różnicy w preferencjach względem wcześniejszych lat. W dalszym ciągu najchętniej kupują oni mieszkania dwupokojowe, o powierzchni do 40 mkw., niezależnie od tego, czy mówimy o inwestorach, czy kupujących na własny użytek - mówi Edyta Kołodziej.

Klientów kusi lokalizacja

Napollo Residential w pierwszy kwartale br. osiągnął zakładane wyniki sprzedaży. W firmie zainteresowanie mieszkaniami jest spore, a wynika to z faktu, że większość inwestycji dewelopera rośnie w atrakcyjnych lokalizacjach, blisko węzłów komunikacji zbiorowej, w pobliżu szkół, w sąsiedztwie terenów zielonych. Dodatkowo spółka ma inwestycje, które są w znacznym stadium zaawansowania budowy, co też przyciąga klientów.

- Dotychczasowe preferencje klientów nie uległy zmianie. Niemniej jednak zauważamy, że częściej zwracają oni uwagę na oferowany standard, na możliwości wprowadzania zmian lokatorskich, czy na elastyczny harmonogram płatności. Jesteśmy deweloperem, który odpowiada na potrzeby rynku, potrafimy dostosować się do tych oczekiwań i zaoferować klientowi każdą z powyższych opcji - mówi Teresa Witkowska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Napollo Residential.

Marcin Michalec, CEO Okam wyjaśnia, że z uwagi na sytuację ekonomiczną, trudności z uzyskaniem kredytów hipotecznych i rosnące stopy procentowe zmniejszają się możliwości zakupu mieszkań przez konsumentów nieposiadających dużego wkładu własnego czy pełnego finansowania. W perspektywie może to zmniejszyć minimalnie popyt, ale ten obecnie wciąż przewyższa podaż. Dodaje, że jeśli chodzi o dodatkowe preferencje, po wybuchu pandemii z pewnością więcej osób poszukuje mieszkań z zieloną przestrzenią oraz dodatkowymi udogodnieniami na osiedlach, jak kluby mieszkańca czy licznymi usługami w okolicy.

Deweloperzy analizują sytuację i zmieniają strategię

Grupa Robyg już w marcu ogłosiła aktualizację swojej strategii w związku z pozyskaniem nowego właściciela i strategicznego partnera - Tag Immobilien. Spółka mocniej koncentruje się na segmencie PRS.

- Naszym celem jest posiadanie 20 tys. mieszkań do wynajęcia do końca 2027 roku. Planujemy dalszą sprzedaż mieszkań na poziomie 2500 lokali rocznie - mówi Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg.

Aurec Home pomimo dużych zmian na rynku nieruchomości, od początku 2022 roku realizuje założone plany sprzedażowe.

- Lata 2020 i 2021 pod względem popytu zaskoczyły niejednego analityka i dewelopera. Nie porównujemy naszych założeń sprzedażowych do minionego roku, ale w rozsądny sposób analizujemy sytuację rynkową. Droższy pieniądz przełożył się na mniejsze zainteresowanie zakupem mieszkań. Nie pomaga także niepewna oferta dla kredytobiorców oraz wciąż niejasne kryteria programu rządowego Mieszkanie Bez Wkładu Własnego. Zauważyliśmy jednak, że klienci tak łatwo nie rezygnują z zakupu mieszkania. Część z nich decyduje się na mniejsze lokale lub szuka alternatywnych sposobów na zakup własnego M - mówi Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home.

Ważna cena

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper wyjaśnia, że na rynku mieszkaniowym kwestię kluczową przy podejmowaniu decyzji o zakupie odgrywa cena. Na potrzeby zamieszkania wybierane są najczęściej lokale o relatywnie niewielkiej powierzchni i niskiej cenie całkowitej, ale umożliwiające aranżację dwóch, trzech i nieco rzadziej czterech pokoi.

- Biorąc pod uwagę pierwsze cztery miesiące ubiegłego roku i obecnego, nie ma znaczącej różnicy, jeśli chodzi o liczbę zawartych umów. Różnica nie przekracza 10 proc. Spowolnienie w decyzyjności klientów o zakupie było zauważalne w końcówce lutego i w marcu 2022, co było spowodowane wybuchem wojny w Ukrainie. W kwietniu i w maju tego roku widzimy jednak powrót do sytuacji sprzed wojny - mówi Sebastian Barandziak.

Dodaje, że klienci ostrożniej rozpatrują zakup lokali o dużej powierzchni z uwagi na cenę, ale nabywcy gotówkowi nadal się na nie decydują.

- Osoby poszukujące lokali inwestycyjnych pod wynajem, w związku z odbiciem rynku najmu, wybierają najczęściej lokale dwupokojowe o jak najmniejszej powierzchni ze strefą dzienną i sypialną, ponieważ daje im to najszersze grono odbiorców oraz satysfakcjonującą cenę najmu. W segmencie premium preferencje nie uległy zmianom, ale z uwagi na wybuch wojny w Ukrainie oraz w obliczu zmian gospodarczych klienci są ostrożniejsi przy podejmowaniu decyzji mocno obciążających ich portfel. Niektórzy zrezygnowali z zakupu w Polsce i rozważają inne rynki - mówi Sebastian Barandziak.

Źródło: wypowiedzi dla dompress.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych