Rosną oczekiwania wobec standardów najmu mieszkań

Wynajem mieszkania stał się w Polsce synonimem tymczasowości i niskiej jakości. W opinii ekspertów w parze z rosnącą profesjonalizacją tego segmentu powinny iść standardy - przede wszystkim dobre warunki życia.

Autor: housemarket.pl 16 czerwca 2021 10:08

Brak standardów napędza obawy

Rynek najmu w Polsce charakteryzował się dotychczas brakiem jasnych standardów - swoich praw i obowiązków nie znają zarówno najemcy, jak i właściciele mieszkań. Z jednej strony tworzy to sytuacje takie jak nieproporcjonalne podwyżki czynszu, niezapowiedziane wizyty właścicieli czy traktowanie przez nich mieszkania jako składu rodzinnych pamiątek. Jednocześnie wynajmujący często obawiają się dewastacji lokalu lub niepłacenia czynszu bez możliwości eksmisji.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Nieuregulowane relacje na linii wynajmujący-najemca odstraszają. Według badań IBRiS przytoczonych w najnowszej publikacji Fundacji Rynku Najmu, aż 72 proc. osób planujących najem mieszkania obawia się “problematycznych” właścicieli. Rzeczywistość okazuje się znacznie bardziej optymistyczna, jednak nadal aż co piąty najmujący w Polsce miał negatywne doświadczenia z wynajmującymi.

- W zasadzie wszystkie obawy związane z najmem dotykają w rzeczywistości niewielkiego odsetka mieszkańców. Mimo to sama możliwość ich wystąpienia odstrasza potencjalnych najemców, cementując monokulturę własności, z jaką mamy do czynienia w polskim mieszkalnictwie - komentuje Przemysław Chimczak-Bratkowski, prezes Fundacji.

Prawo sobie, rzeczywistość sobie

Często spotykanym problemem jest trudność z ustaleniem momentu, w którym kończą się obowiązki właściciela odnośnie utrzymania lokalu. Stanowi to potencjalne zagrożenie dla dobrych relacji wynajmujących i najemców. Przytaczane przez fundację zapisy prawne zobowiązują wynajmujących do dbałości o ogólny stan techniczny lokalu. Natomiast drobne naprawy wynikające z codziennej eksploatacji leżą w gestii najemcy. Co więcej, najemcy są prawnie zobowiązani do odświeżenia lokalu po zakończeniu okresu najmu.

- W praktyce często to od właściciela lokalu oczekuje się reagowania na niewielkie usterki, a dopuszczalne “normalne zużycie” bez obowiązku odnowienia mieszkania jest wprost ujmowane w umowach - mówi Tomasz Bojęć, fundator Fundacji - Wynika to głównie z charakteru najmu w Polsce: krótkotrwałego, niejednokrotnie w mieszkaniach o niskiej jakości wyposażenia i należących do przywiązanych do nich emocjonalnie właścicieli.
Najmujących i wynajmujących powinny łączyć dobre, ale jasno określone relacje. Poza odpowiedzialnością za ewentualne awarie i usterki tyczy się to też poszanowania prywatności. Obie strony czerpią różne korzyści z tej samej usługi, dlatego niezbędne jest wzajemne postrzeganie się jako partnerów - czytamy w publikacji Fundacji.

W wynajętym mieszkaniu, czyli u siebie

Na czas obowiązywania umowy najmowane mieszkanie staje się naszym pełnoprawnym domem. Dlatego ważne jest zapewnienie jak największego poczucia bezpieczeństwa - tyczy się to w dużej mierze przekonania, że jest się “u siebie”. Sprowadza się to przede wszystkim do zapewnienia prywatności i ograniczenia relacji z wynajmującymi do profesjonalnego minimum.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.