Rośnie sprzedaż mebli tapicerowanych



housemarket.pl - 25 listopada 2020 16:05


Rok pod znakiem pandemii, tak najkrócej podsumowują mijający 2020 w MP Nidzica. Ten trudny czas przełożył się m.in. na rekordowe wyniki sprzedaży mebli tapicerowanych. Jakie modele kanap najczęściej wybierali Polacy?

Kończący się rok zmusił nas, by pozostać w domach na dłużej. Zaczęliśmy uważniej przyglądać się swoim mieszkaniom. Zrodziły się nowe potrzeby – wymagania dotyczące wnętrz nie zatrzymały się na konieczności estetycznego wyglądu, funkcjonalności, ale skoncentrowały się na personalizacji. Rozwiązania dopasowane idealnie do potrzeb mieszkańców w czasie, kiedy dom stał się miejscem pracy, zabawy, wypoczynku stały się priorytetem. Czy znalazło to odzwierciedlenie w produkcji i sprzedaży mebli tapicerowanych?

Najpierw 60 proc. spadek, potem 150 proc. normy

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Rok 2020 ze względu na pandemię i idące za nią obostrzenia był rokiem nietypowym, w którym trendy sprzedażowe znacząco różniły się w stosunku do lat poprzednich. Przed lockdownem liczba wpływających do MP Nidzica zamówień w miesiącach marzec - kwiecień 2020 zmalała o ponad 60 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast po ponownym otwarciu sklepów firma odnotowała nieoczekiwany wzrost zamówień mebli. Liczba nowych zleceń od maja do września br. sięgnęła niemal 150 proc. porównaniu do podobnego okresu 2019 roku. Obserwujemy, że nadal mimo możliwości zakupu kanapy przez internet klienci cenią sobie możliwość obejrzenia mebla w salonie, sprawdzenia, czy jest wygodny, dotknięcia materiału – mówi Malwina Popławska, główna menedżerka rodzinnej firmy z Mazur. Dodatkowo ludzie po prostu potrzebowali wyjść z domu i z pomysłem w głowie, jak zmienić swoje mieszkanie, trafiali do salonów meblowych.

Polacy wybierają praktycznie - trendy sprzedażowe 2020

To jakie meble tapicerowane w tym roku najczęściej wybierali Polacy? W skrócie można podsumować, że stawiali na meble nieduże, modułowe, praktyczne i piękne. Z najwyższego miejsca na podium od 2019 roku nie schodzi model Smart w układzie małego narożnika z szezlongiem lub otomaną. Ten zestaw składa się z brył modułowych, co daje wiele wariantów ustawienia nawet w niewielkich salonach. Dla zwiększenia komfortu w Smarcie zamontowano zagłówki z możliwością ustawienia optymalnego kąta. I to detal, który wraz z funkcją spania i pojemnikiem na pościel, najczęściej decyduje o wyborze i zakupie kanapy.

Funkcjonalność nie wyklucza piękna

Statystyki sprzedażowe MP Nidzica wskazują też na to, że nieustająco od ponad dwóch lat największą popularnością wśród tkanin obiciowych cieszą się miękkie, przyjemne w dotyku i eleganckie welury. Ale przez szarości we wszelkich odcieniach w tym roku zdecydowanie przebiły się także granat i butelkowa zieleń.

Elastyczność

To dla fabryki naprawdę trudny rok. Pełen zmian, wahań. Tylko elastyczne podejście do zarządzania zespołem i produkcją, umiejętność reagowania na sygnały z rynku spowodowały, że polski producent mebli tapicerowanych może mówić o stabilizacji i sukcesie. Fabryka pracowała normalnie do połowy marca. Potem, w obliczu epidemii produkcja została wstrzymana na dwa tygodnie. Wynikało to z troski o bezpieczeństwo nas wszystkich. Wiele niepokojących informacji pojawiających się w przestrzeni publicznej sprawiło, że obawialiśmy się o życie i zdrowie. Nie chcieliśmy ryzykować - mówi Malwina Popławska.

W tym czasie producenci mebli szukali rozwiązań, które pomogłoby przetrwać.

Zamiast mebli szyli maseczki

Od początku kwietnia fabryka częściowo zmieniła profil produkcji i zaczęła szyć maski ochronne. Nie było możliwości, aby zakład pracował normalnie. Ilość spływających zamówień była zbyt mała do kontynuowania produkcji na poziomie sprzed pandemii. Dlatego zaangażowano się w produkcję środków ochrony osobistej. Pracownicy fabryki potrzebowali pracy, więc kierownictwo robiło wszystko, aby zapewnić im bezpieczeństwo w tym zakresie. Trudna sytuacja gospodarcza wymusiła konieczność dużej elastyczności w planowaniu produkcji i codziennej pracy fabryki. Planowano z tygodnia na tydzień.

Niespodziewany wzrost zamówień od maja br. spowodował, że fabryka pracuje na pełnych obrotach. Mimo natłoku pracy na produkcji poprzez cykl szkoleń z lean management kierownictwo firmy postawiło także na rozwój kompetencji pracowników i ich lepszego dostosowania do nowej rzeczywistości. Kierownicy i Majstrzy przeszli dodatkowo cykl szkoleń jak komunikować się z zespołem i jak zarządzać produkcją w najbardziej efektywny sposób. Zrobiono też w firmie porządki – w magazynie zaopatrzenia i tkanin – wszystko zostało tam opisane tak, żeby było jasne i czytelne nawet dla osoby, która wchodzi tam pierwszy raz.