PARTNER PORTALU partner portalu

Śląska Metropolia w tym roku zinwentaryzuje prawie 7 tys. przystanków

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce w III kw. tego roku zakończyć inwentaryzację blisko 7 tys. swoich przystanków komunikacji miejskiej. Docelowo na terenie 56 gmin i obszarze 2,5 tys. km kw. ma obowiązywać wspólny, funkcjonalny i estetyczny standard przystanków.

Autor: PAP 10 lipca 2020 12:34

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja, mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu, skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Metropolia w coraz szerszym zakresie koordynuje zadania związane z organizacją komunikacji miejskiej, poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM). Od początku 2019 r. ZTM przejął funkcję organizatora od trzech wcześniejszych organizacji działających na tym terenie, wykraczających poza ścisły obszar GZM.

We wrześniu ub. roku członkowie zgromadzenia GZM przyjęli uchwałę ws. przekazania Metropolii zadań gmin z zakresu budowy, przebudowy i remontu wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom. Chodzi o przejęcie - od tych gmin, które wyrażą na to zgodę - zadań związanych z utrzymaniem przystanków.

Ma to być odpowiedź na oczekiwanie dużej części gmin, aby zarządzać infrastrukturą przystankową w jeden sposób, możliwie ekonomicznie. W lutym br. informowano, że pięć pierwszych gmin zawarło już porozumienia z Metropolią ws. powierzenia jej swoich zadań własnych związanych z infrastrukturą przystankową.

Jak poinformował w piątek rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek, od pewnego czasu ZTM inwentaryzuje sieć przystanków komunikacji miejskiej przejętych z początkiem ub. roku od trzech poprzednich podmiotów odpowiedzialnych w regionie za komunikację miejską, po KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry

Wawrzaszek podkreślił, że każda z tych organizacji miała inne standardy w zakresie infrastruktury przystankowej - od składowych przystanków, przez wygląd ich poszczególnych elementów, po dostępne możliwości w zakresie komunikacji z pasażerem.

"Naszym celem jest najpierw zewidencjonowanie, a następnie unifikacja infrastruktury przystankowej. Przychodząc na przystanek, każdy będzie wiedział, czego się spodziewać i gdzie szukać informacji. Nowe przystanki stanowią także ważny element budowania rozpoznawalności ZTM" - podkreśliła, cytowana przez Wawrzaszka, dyrektor Związku Małgorzata Gutowska.

"W tej chwili jesteśmy na półmetku inwentaryzacji. Zadanie to realizujemy na niespotykaną w Polsce skalę. Przypomnę, że obsługujemy prawie 7 tys. przystanków na obszarze 2,5 tys. km kw. To również stanowi o wyjątkowości ZTM. Pod tym względem jesteśmy bowiem największym organizatorem transportu w kraju" - dodała Gutowska.

ZTM zaprosił do badania doktorantów i studentów inżynierii ruchu z Politechniki Śląskiej. Studenci wykorzystują do tego specjalną aplikację, dzięki której możliwe jest zebranie w jednym miejscu wszystkich danych, uzupełnienie informacji o dokumentację zdjęciową, a następnie zapisanie danych w systemie oraz naniesienie przystanków na mapę.

Celem ZTM jest też opracowanie systemu identyfikacji wizualnej infrastruktury przystankowej i automatów biletowych. Zewnętrzny podmiot przeanalizuje cały obszar ZTM w zakresie rodzajów słupków przystankowych, wiat, elementów informacji wizualnej, automatów biletowych, graficznych form prezentacji rozkładów jazdy i elementów graficznych umieszczanych na przystankach.

Potem zbadane zostaną dostępne na rynku graficzne i technologiczne rozwiązania w zakresie infrastruktury przystankowej. "Chcemy komunikację miejską uczynić jak najbardziej dostępną, dlatego prace nad nowymi przystankami będą konsultowane m.in. z osobami z niepełnosprawnościami" - zapewniła Gutowska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.