
Budowę spójnych tras rowerowych, ułatwiających jazdę na rowerze w centralnej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a także starania o środki unijne na budowę tej infrastruktury, zakłada porozumienie kilku samorządów centralnej części GZM, podpisane w środę w Tarnowskich Górach.
"Wspólnie m.in. z Rudą Śląską, Świętochłowicami, Bytomiem i Piekarami Śląskimi stworzymy spójne trasy rowerowe ułatwiające jazdę na rowerze po zachodniej części Metropolii. Wspólnie też będziemy starali się pozyskać środki unijne na budowę tej infrastruktury" - poinformował w środę po południu na Facebooku wiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik.
Jak uściślił tarnogórski magistrat, deklarację - pod nazwą Inicjatywa 605 - podpisali w środę przedstawiciele Bytomia, Gliwic, Chorzowa, Lublińca, Piekar Śląskich, Rudy Śląskiej, Świętochłowic, Tarnowskich Gór i powiatu tarnogórskiego.
Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
"Celem jest wytyczenie punktów styku i przebiegu tras rowerowych na niektórych odcinkach korytarzy nr 602, 603 i 605 czyli prowadzących z Gliwic do Katowic, z Gliwic do Tarnowskich Gór i z Bytomia do Lublińca, a więc łączących centrum aglomeracji z północą i zachodem" - napisano w informacji tarnogórskich samorządowców.
Strony zobowiązały się do wspólnego określenia kosztów projektowych i budowlanych oraz analizy i wskazania możliwości pozyskania środków na realizację tras, a także do promocji projektu na wszystkich etapach jego realizacji.
"Każdy z naszych samorządów planuje, projektuje lub buduje własne trasy rowerowe, połączenia między nami powinny być projektowanie wspólnie, między innymi dlatego, aby się wzajemnie uzupełniały. Chcemy wspólnie koordynować prace i mam nadzieję, że w przeciągu kilkunastu lat osiągniemy efekt, z którego będziemy dumni" - wskazał burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech.
Aby osiągnąć ten cel, sygnatariusze zadeklarowali chęć wzajemnego informowania się o postępach projektu, zapewnienia niezbędnego dla jego realizacji personelu oraz finansowania związanych z nim działań.
Uzgodnienia, projektowanie i budowa dróg rowerowych muszą odbywać się z uwzględnieniem kryteriów technicznych określonych w "Założeniach regionalnej polityki rowerowej Województwa Śląskiego wraz z koncepcją sieci Regionalnych Tras Rowerowych (w ujęciu korytarzowym)".
"Jesteśmy zainteresowani budową dróg rowerowych zarówno w wymiarze turystycznym, jak i komunikacyjnym. U siebie rudzianie mają gdzie jeździć, ale myślę, że z chęcią przyjechaliby rowerem na przykład do Tarnowskich Gór" - ocenił wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer
W naszych okolicach mamy wiele kilometrów turystycznych tras rowerowych. Dzięki trasie biegnącej na południe połączymy się z aglomeracją i innymi trasami a cykliści z południa nie będą do nas musieli jeździć pociągami czy samochodami, ale przyjadą na rowerach" - zaznaczyła wiceburmistrz Lublińca Anna Jonczyk-Drzymała.
Władze Tarnowskich Gór przypomniały, że obecnie rusza tam warta ok. 60 mln zł "Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej". Projekt zakłada budowę blisko 30 km tras rowerowych łączących dzielnice miasta, pasów dla rowerów, tunelu pieszo-rowerowego, a także centrum przesiadkowego przy dworcu autobusowym i kolejowym. Dzięki Inicjatywie 605 nowe trasy rowerowe mają być połączone z biegnącymi do sąsiednich miast.
Zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego GZM w 2018 r. opracowała i przyjęła "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej", koordynuje też przygotowanie międzymiastowych połączeń rowerowych, które nazywa velostradami. W informacjach o środowym porozumieniu nie odniesiono się do tych inicjatyw.