Sosnowiec przy wsparciu GZM wypracuje poprawę komunikacji w dzielnicy Kazimierz Górniczy

Opracowanie i wdrożenie wzorcowej sieci połączeń transportu miejskiego w dzielnicy Sosnowca - Kazimierzu Górniczym, chce wypracować samorząd tego miasta. Skorzysta przy tym z prac Metropolitalnej Szkoły Prototypowania, zorganizowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Autor: PAP 13 maja 2022 13:30

W ub. roku zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania, w składzie ze specjalistami inżynierii ruchu, transportu publicznego, urbanistyki i rewitalizacji, pracował w Bytomiu z mieszkańcami tamtejszej przelotowej ul. Miarki. W efekcie wypracowano szereg rekomendacji dot. organizacji ruchu na tej arterii, opasującej śródmieście Bytomia od południa.

W tym roku druga Metropolitalna Szkoła Prototypowania zajęła się już politykę parkingową w Tychach, dotkniętych dwukrotnym wzrostem liczby samochodów w ostatnich dwóch dekadach. Teraz, jak poinformował w piątek Michał Nowak z zespołu prasowego GZM, w ramach trzeciej Metropolitalnej Szkoły Prototypowania będzie analizowana komunikacja miejska w Kazimierzu Górniczym.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Według GZM model wypracowany w Sosnowcu może być standardem przyszłych prac związanych z organizacją siatki połączeń na terenie Metropolii. Urzędnicy i eksperci rozmawiają tam już z mieszkańcami, a także współpracują z przewoźnikami i służbami miejskimi. Diagnozują problemy dzielnicy związane z dostępnością i organizacją komunikacji, by zaproponować rozwiązania.

"To już trzecia Metropolitalna Szkoła Prototypowania, którą uformowali urzędnicy zajmujący się urbanistyką, inżynierią ruchu, planowaniem przestrzennym czy edukacją, a także pracownicy przewoźników kolejowych i autobusowych. Taki model współpracy to okazja do uporządkowania wiedzy, jak również zmiany myślenia o mobilności" - uznał członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.

Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński wyjaśnił, że Kazimierz Górniczy przeszedł w ostatnich latach duże przeobrażenia. "Z jednej strony mamy tutaj pozostałości po kopalni Kazimierz-Juliusz, wokół której niegdyś organizowało się życie tej części miasta. Z drugiej strony mamy Park im. Jacka Kuronia, który codziennie przyciąga rzesze mieszkańców" - zaznaczył.

"Pod względem transportu mamy tutaj wszystko: metrolinię, autobus, tramwaj, bus na żądanie i pociąg, do którego dopłaca GZM. Warto wykorzystać ten potencjał i maksymalnie dostosować możliwości transportowe do specyfiki i charakteru dzielnicy" - uznał Chęciński.

Prace szkoły prototypowania rozpoczęto od spaceru badawczego w celu rozpoznania infrastruktury i analizy dostępności komunikacyjnej - zarówno pod kątem pieszych, jak i rowerzystów. Badania wykazały niedogodności, jak lokalizację pętli tramwajowej w oddaleniu od zabudowy czy pętli autobusowej, która znajduje się pod nieczynną kopalnią.

Brakuje też dobrej obsługi komunikacyjnej dla popularnego parku miejskiego. Niezadowalająca jest dostępność do stacji kolejowej, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami. Wykazano brak przystanków komunikacji miejskiej w ważnych miejscach lub niewłaściwą ich lokalizację.

"Transport zbiorowy to nie tylko rozkład jazdy, a prowadząc jakiekolwiek prace w tym zakresie, zawsze należy zacząć od rozpoznania problemów i potrzeb mieszkańców. Sama inżynieria, czyli dostosowanie infrastruktury i komunikacji do ich potrzeb, można uznać za działanie wtórne - podkreśla" - zaznaczył ekspert z zakresu transportu zbiorowego w Szkole Bogusław Molecki.

Wicedyrektor departamentu komunikacji i transportu w urzędzie metropolitalnym Marcin Domański wyjaśnił, że specyfiką szkoły prototypowania jest pilotażowanie nowych rozwiązań na konkretnych przykładach. "W przeciwieństwie do pracy za biurkiem, tutaj łatwiej dostrzec wszelkie aspekty planowania sieci oraz kwestie związane z dostępnością" - wskazał Domański.

"Transport zbiorowy jest szkieletem mobilności w tworzonym przez nas planie mobilności miejskiej. To, co wypracujemy w Kazimierzu Górniczym, pokaże nam drogę do budowy całej sieci" - zasygnalizował wicedyrektor.

Najbliższym punktem prac będą pogłębione wywiady z mieszkańcami dzielnicy - w kolejnym tygodniu. Badania będą potrzebne, aby dokładniej poznać problemy i potrzeby mieszkańców związane z przemieszczaniem się, zdefiniować główne cele ich podróży i sposoby docierania, a także potwierdzić wnioski ze spaceru badawczego. Wdrożenie pierwszych rozwiązań planowane jest na jesień br.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.