PARTNER PORTALU partner portalu

Sprzedaż mieszkania w czasie pandemii. Branża wykorzystuje nawet drony

Sektor mieszkaniowy nie zwalnia nawet w czasie pandemii. Wiele spraw formalnych można załatwić nie wychodząc z domu, a branża w procesie sprzedaży wykorzystuje najnowsze urządzenia techniki.

Autor: housemarket.pl 22 maja 2020 11:35

W obliczu aktualnej sytuacji pracownicy biur nieruchomości i deweloperzy stanęli przed bardzo trudnym zadaniem. To utrzymanie sprzedaży, pozyskanie nowych klientów w chwili, gdy świat się zatrzymał i wszyscy zostali w domach. Dziś, gdy odmrażane są poszczególne sektory polskiej gospodarki, za wcześnie jest na wyrokowanie jakie starty poniósł rynek nieruchomości. Na pewno mniej skutki pandemii odczują ci przedstawiciele branży, którzy mimo wszystko nie zawiesili swojej działalności i wykorzystali wszystkie możliwe urządzenia do kontaktu z klientem.

Prawie wszystko można załatwić on-line

Ostanie tygodnie to dowód na to, że dosłownie wszystko można przenieść do sieci - zdalne nauczanie, służbowe spotkania, sesje rad a nawet imprezy towarzyskie czy msze. Konferencje i videospotkania doskonale sprawdziły się również w zdalnej pracy biur nieruchomości.

- Wirtualny spacer po mieszkaniu wystawionym na sprzedaż czy prezentacja działki - to tak naprawdę nic nowego w naszej branży. Wykorzystywaliśmy te metody do reklam, jednak sytuacja w jakiej się znaleźliśmy sprawiła, że stał się to nasz chleb powszedni. Bardzo pomocne są również drony. Filmy pokazują nieruchomość z innej, lepszej perspektywy i nie trzeba jeździć po okolicy, bo jak na dłoni widać, co jest w bezpośrednim i dalszym sąsiedztwie działki - mówi Andrzej Kazberuk z białostockiego biura nieruchomości Homefull.

Wielu klientów nie ma świadomości, że wszelkie druki niezbędne do zawarcia współpracy z biurem nieruchomości dostępne są w formie elektronicznej. Bez problemu przez Internet można sprawdzić księgę wieczystą. Od sprzedającego uzyskamy skany aktu notarialnego, dokumentów poświadczających tożsamość oraz pisma ze spółdzielni/wspólnoty.

- Pomocna w dzisiejszych czasach jest platforma ePUAP. Po zalogowaniu przez profil zaufany możemy wirtualnie także wymeldować się z mieszkania. Przez platformę zgłaszamy wymeldowanie z pobytu stałego i po wysłaniu dostajemy elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Ponieważ urzędnik automatycznie wymelduje nas po otrzymaniu zgłoszenia, UPP powinno być wiążące przy umowie notarialnej - mówi Andrzej Kazberuk.

W banku i u notariusza tylko osobiście

Niestety, o ile wszelkie formalności oferowane przez biura nieruchomości możemy załatwić przed własnym monitorem, o tyle już decyzja kredytowa nie zostanie wydana on-line jeżeli wcześniej nie pojawimy się osobiście w banku.

I jest to zrozumiałe, ponieważ żaden bank nie przyzna kredytu w wysokości kilkuset tysięcy złotych na podstawie dokumentów przesłanych elektronicznie. Oczywiście również sektor bankowy upraszcza swoje procedury, jednak niezbędne są co najmniej dwie wizyty. Pierwsza w celu dostarczenia umowy o pracę lub zaświadczenia o zarobkach i druga, by podpisać umowę kredytową.

Podobne wymogi są podczas podpisywania umowy notarialnej. Nie ma na razie procedur ani mocowań prawnych, by tradycyjne akty notarialne zastąpić wersją elektroniczną.

Formalności on-line, ale umowę trzeba podpisać osobiście

Wybór mieszkania, kompletowanie niezbędnych dokumentów - to wszystko może odbyć się on-line lub za pomocą platformy ePUAP (profil zaufany).

- Jednak tak jak w przypadku umów bankowych i notarialnych finalizacja transakcji z biurem nieruchomości musi nastąpić już osobiście - mówi Andrzej Kazberuk.

Dodaje, że podczas takich spotkań z klientami zachowane są wszelkie standardy bezpieczeństwa, a pracownicy biura korzystają ze wszystkich wymaganych środków ochrony.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.