PARTNER PORTALU partner portalu

Szybki tramwaj na Górkę Narodową w Krakowie - na jakim etapie są prace?

Tramwaj mający połączyć Krowodrzą Górkę z Górką Narodową to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji na północy Krakowa. Prace nad nią ruszyły w lipcu ubiegłego roku, a oddanie jej do użytku przewidziane jest do końca 2022 roku. Co zostało zrealizowane do tej pory? Czy uda się je ukończyć w planowanym terminie?

Autor: housemarket.pl 02 kwietnia 2021 12:00

Choć start tej kluczowej dla północy Krakowa inwestycji infrastrukturalnej przez lata odsuwał się w czasie, to obecnie realizacja przebiega już zgodnie z założeniami. Przypomnijmy, że tworzona linia docelowo będzie miała ponad 5 km długości i pozwoli na wygodny dojazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach projektu powstaną aż 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie blisko 450 miejsc postojowych działających w systemie P&R.

Jakie prace wykonano? 

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Wykonano już ponad 70 proc. pracy przygotowawczej w zakresie robót wyburzeniowych, wycięto też prawie wszystkie drzewa i krzewy planowo przeznaczone do usunięcia. Ponadto realizowane są też roboty budowlane związane z przekładkami kolidujących sieci uzbrojenia terenu w zakresie branży elektroenergetycznej (wykonano już ponad połowę zaplanowanych prac), branży sieciowej i telekomunikacyjnej. Trwają też roboty budowlane związane z budową obiektów inżynierskich w ciągu linii tramwajowej w zakresie estakady drogowo-tramwajowej przez dolinę potoku Sudół, mostu przez rzekę Białuchę, przepustu przez potok Bibiczanka i konstrukcji oporowych w rejonie Górki Narodowej. Rozpoczęto też roboty melioracyjne na potoku Sudół oraz roboty ziemne branży drogowej i torowej w rejonie Górki Narodowej – wymienia Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich, instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji.

Co z drzewostanem?

- Krytykę wśród pewnej części mieszkańców wzbudza usuwana, ich zdaniem nadmiernie, zieleń. Według informacji przekazanych przez ZIM, w ramach zezwolenia na realizację inwestycji drogowej trzeba było wyciąć blisko 3,5 tys. drzew. W zamian zostanie nasadzona dokładnie taka sama liczba drzew - zapewnia Jan Machowski.

Mimo rozbudowanej infrastruktury tego przedsięwzięcia, zdecydowana większość roślin pojawi się w rejonie nowej linii tramwajowej i układu drogowego. Pozostałe drzewa zostaną posadzone na działkach wskazanych przez Zarząd Zieleni Miejskiej.

Przy okazji rzecznik ZIM zwraca też uwagę na różne proekologiczne rozwiązania, które będą zastosowane w przypadku tej inwestycji, jak choćby to, że ponad 60 proc. torowiska będzie zielone. Powstaną liczne ekrany akustyczne, które zminimalizują uciążliwość związaną z trasą tramwaju i drogami powstałymi w ramach inwestycji. Z myślą o bytujących w obszarze inwestycji zwierzętach, na obiektach mostowych na rzekach Sudół i Białucha powstaną tzw. suche półki umożliwiające migrację szczególnie płazom. Podobne rozwiązanie powstanie w rejonie rzeczki Bibiczanka. Tam, gdzie inwestycja przecina użytek ekologiczny Dolina Prądnika, zaprojektowano „ciche torowisko”, znane też jako „pływająca szyna”. Takie rozwiązanie, wraz z masami antywibracyjnymi, ma za zadanie maksymalne wytłumienie hałasu i drgań – ze względu na wymagające przyrodniczo otoczenie.

Zbyt masową, zdaniem niektórych, wycinkę drzew, tłumaczy również Dariusz Partyka, z-ca przewodniczącego Rady i Zarządu Dzielnicy IV Prądnik Biały, odpowiedzialny za sprawy komunikacji infrastrukturalnej.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.