PARTNER PORTALU partner portalu

Trzy luki na rynku najmu instytucjonalnego

Jednak dziś wielu nowych graczy napotyka na niezrozumienie kluczowych interesariuszy – od legislatorów i urzędników, przez kooperantów, po deweloperów mieszkaniowych, którzy rzadko potrafią dostarczyć odpowiednio sprofilowane produkty i z reguły bardziej wierzą w rynek klienta indywidualnego, a raczej w excele, które opisują cyframi różne opcje wyjścia z projektów w najbliższych latach.

Inwestorzy mają „pod górkę“ również dlatego, że część z nich nie dysponuje lokalnymi zespołami i odpowiednim zapleczem organizacyjnym. Niekiedy więc niewielkie lub zdalnie pracujące zespoły zbyt automatycznie przekładają realia i standardy zagranicznych obszarów operacji na polski rynek.

Z kolei ich lokalni potencjalni partnerzy, mając do czynienia z nową kategorią produktu, traktują ją jako chwilową modę o marginalnym charakterze, a nie jako zjawisko systemowe, które może wpłynąć nie tylko na rynek najmu, ale na kształt rynku mieszkaniowego i nawyków mieszkaniowych Polaków. A dziś prawdziwa kompetencja to nie tylko wytwarzanie, ale umiejętność profilowania i adaptowania produktu do przyszłych potrzeb klientów i zmian rynkowych.

Luka podażowa

Trzecia luka jest wypadkową dwóch powyższych – to ograniczona podaż optymalnych projektów. Wynika z trudności biurokratyczno-legislacyjnych, ale też z braku odpowiedniego wachlarza możliwości rozwojowych dla instytucjonalnych inwestorów zagranicznych.

Mało projektów to mało przykładów dobrych praktyk, niewiele referencji, brak efektu skali, a więc i konkurencyjności, która dynamizuje każdy biznes. Inwestorzy oczywiście nie czekają na doskonałe prawo – bo rynek zawsze wyprzedza przepisy, które mają go regulować. I przykładowo kupują działki przeznaczone w planach miejscowych pod usługi, a nie funkcję mieszkaniową. Wolą niepewność interpretacyjną i wyższy VAT od braku jakichkolwiek akwizycji - a to tylko jedno z ryzyk, które władze samorządowe mogłyby ograniczyć przez jednoznaczne interpretacje i regulacje.

Prócz ich wprowadzenia, duże miasta mogłyby świadomie upłynniać tereny przeznaczone i przygotowane pod funkcje najmu, promować projekty mixed-use, które dawałyby ofertę najmu dla różnych grup docelowych - społecznie, wiekowo i dochodowo, używając jako wehikułów na przykład Towarzystw Budownictwa Społecznego. Dobrym przykładem tego typu działań jest realizacja modelowego osiedla „Nowe Żerniki” - przedsięwzięcia zorganizowanego wspólnie przez władze Wrocławia, Dolnośląską Okręgową Izbę Architektów RP i wrocławski oddział SARP. Niestety inne samorządy jak dotąd nie podążyły tropem tej inicjatywy.

Ograniczyć luki

Rzeczywistość pandemii może być impulsem do regulacji i dynamizacji rozwoju rynku najmu instytucjonalnego. Ale może stać się również czymś więcej – szansą na próbę zintegrowania polityki rozwojowej z polityką planistyczną i mieszkaniową – tak na poziomie samorządów jak i władz centralnych. Brak takiej integracji to jedna z największych bolączek instytucjonalnych, jakiej nie udało się zaradzić w Polsce po 1989 roku.

Wymaga to jednak systemowego podejścia. Władze powinny nie tylko w świadomy sposób regulować rosnący dynamicznie rynek najmu, ale szukać i zabezpieczać na nim również korzyści dla siebie – w zakresie rozwiązań promujących realizację nie tylko projektów najmu komercyjnego, ale też najmu społecznego, a szerzej - budowy świadomych polityk rozwoju rynku mieszkaniowego. Bo to od jego kondycji i dostępności w dużej mierze zależy dalszy rozwój polskich miast i metropolii.

Inwestorzy instytucjonalni zasługują na dostrzeżenie i rolę partnera w tych procesach - gdyż nie działają oportunistycznie, a nastawieni są na długofalową, strategiczną obecność na naszym rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.