W 2022 r. możliwy wzrost popytu na lokale użytkowe w inwestycjach mieszkaniowych

W 2022 r. wraz z rozwojem rynku mieszkaniowego wzrośnie popyt na lokale użytkowe ze strony najemców sieciowych, szczególnie z sektora spożywczego, gastronomii oraz usług z zakresu zdrowia i urody - prognozują analitycy firmy Colliers w przesłanej w środę informacji.

Autor: Housemarket.pl 16 grudnia 2021 09:09

Jak zwrócono uwagę w środowej informacji firmy Colliers, po trudnym dla branży handlowej pandemicznym 2020 r., bieżący rok przyniósł powrót aktywności na tym rynku. "W reakcji na zmieniające się trendy zakupowe, potrzeby klientów i ograniczenia związane z sytuacją epidemiczną firmy zaczęły wprowadzać nowe rozwiązania i formaty, które na nowo definiują branżę" - podkreślili analitycy.

Odnosząc się do najistotniejszych wydarzeń na polskim rynku handlowym w 2021 r., eksperci Colliers wskazali m.in. na III lockdown na skutek kolejnej fali pandemii - celem uregulowania działalności placówek handlowych wdrożono administracyjne regulacje w zakresie rozliczeń czynszowych pomiędzy właścicielami i najemcami.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

"Decyzje te znacząco zakłóciły działalność podmiotów gospodarczych, przyspieszyły falę bankructw, procesów sądowych, sporów, czego skutkiem były silne protesty społeczne" - stwierdzili analitycy. Przyznali, że były też przyczyną różnic zdań między wynajmującymi a najemcami powierzchni w centrach handlowych i wywołały falę renegocjacji warunków najmu. "Miały jednak istotny wpływ na proces rozwoju i wzrostu znaczenia e-commerce, transformacji cyfrowej firm handlowych oraz ewolucji metod dostaw i odbioru towarów" - ocenili.

W analizie zaznaczono, że w br. odnotowano też wzmożoną działalność deweloperską w sektorze handlowym, która skoncentrowana była na małych parkach i centrach zakupów codziennych w miastach do 100 tys. mieszkańców. Według ekspertów podaż nowej powierzchni handlowej wyniosła dzięki temu prawie 400 tys. m kw. GLA, co stanowi blisko 50 proc. wzrost w stosunku do 2020 r. "Popyt kreowały głównie sieci dyskontów (spożywczych i niespożywczych) oraz off-price, a także sektor spożywczy i elektronika" - wskazali.

Eksperci zwrócili uwagę, że pandemia przyspieszyła również konsolidację sektora fitness i wskazali na znaczące przyspieszenie w 2021 r. "dojrzewania rynku e-commerce, na którym zanotowano nowe wejścia, zakupy, przejęcia i konsolidacje".

Jak ocenili, w 2022 r. wraz z rozwojem rynku mieszkaniowego wzrastać będą zasoby lokali użytkowych zlokalizowanych w tego typu inwestycjach. "Obserwować będziemy wzrost popytu na te powierzchnie ze strony najemców sieciowych, szczególnie z sektora spożywczego, gastronomii oraz usług z zakresu zdrowia i urody" - wskazali.

Zdaniem analityków w nadchodzącym roku rosnąć będzie liczba inwestycji tzw. mixed-use, także poza centrami największych miast, bowiem zacieranie się granic pomiędzy miejscem pracy, zamieszkania i spędzania wolnego czasu sprzyja powstawaniu tego typu obiektów. "Ważną częścią tych inwestycji pozostaje handel, usługi i gastronomia a +mixed-use+ pozwala kreować i animować nowe koncepty handlowo-rozrywkowe takie jak targi, bazary, wydarzenia czy giełdy tematyczne" - zaznaczyli.

W ocenie Colliers wchodzące w życie od 1 stycznia 2022 r. nowe regulacje prawne w ramach "Polskiego Ładu", przewidującego zmiany w prawie podatkowym oraz w obciążeniach składką zdrowotną, będą miały wpływ zarówno na osoby zatrudnione na umowę o pracę, jak i na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą czy będących wspólnikami spółek cywilnych lub jawnych, "szczególnie tych operujących na niskich marżach, przy dużym wolumenie obrotów". 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.