Wody Polskie - zdaniem NIK to chaos u podstaw

Jednym z podstawowych źródeł przychodów PGW Wody Polskie miały być opłaty za usługi wodne wnoszone m.in. przez gminy zaopatrujące swoich mieszkańców w wodę pitną i korzystających z takich usług przedsiębiorców. W 2018 r. przychody te wyniosły w sumie niemal 357 mln zł, co stanowiło ok. 77% planu, w 2019 r. (wg szacunków) miały być niższe o 41%.

Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r. z jednej strony wydłużyły listę tych, którzy są zobowiązani do ponoszenia opłat, z drugiej zaś wprowadziły nowy sposób ich naliczania i poboru - zdaniem NIK - skomplikowany i nieefektywny, który w początkowym okresie funkcjonowania PGW WP był dla niego dodatkowym i istotnym obciążeniem.

Opłata za usługi wodne składa się z opłaty zmiennej, uzależnionej od ilości pobranej wody albo ilości i jakości odprowadzonych ścieków oraz z opłaty stałej ustalanej raz na rok przez PGW WP i podawanej w tzw. informacji rocznej, zawierającej m.in. sposób wyliczenia. Tę opłatę trzeba uiszczać w czterech równych ratach, raz na kwartał, bez względu na to, czy w tym okresie rzeczywiście korzystało się z usług wodnych.

Po wejściu w życie nowych przepisów, opłaty zmienne (ustalane raz na kwartał), w większości przypadków były obliczane przez zarządy zlewni w efekcie kontroli przeprowadzanych w siedzibach firm czy gmin zobowiązanych do ponoszenia tych opłat. Wcześniej ZZ musiały wysłać zawiadomienia o wszczęciu kontroli, uzyskać zgodę na taki, a nie inny jej tryb, a potem czekać na wypełnienie dokumentów zawierających dane niezbędne do ustalenia opłaty i ostateczne podpisanie protokołu kontroli. Takie czynności prowadzone były w stosunku do wielu tysięcy podmiotów i powtarzały się co kwartał, ale choć zazwyczaj umożliwiały zebranie danych o faktycznym zakresie korzystania z usług wodnych, to jednak w znaczący sposób wydłużały proces ustalania opłaty. W ustawie nie wskazano też jej minimalnego progu, dlatego początkowo PGW WP musiało ustalać i egzekwować nawet bardzo niskie kwoty. Przepisy zostały zmienione i od 2019 r. naliczane są już tylko opłaty powyżej 20 zł.

By uprościć cały system pobierania opłat i zwiększyć jego efektywność konieczne jest, zdaniem NIK ( Izba wnioskuje o to do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej), przywrócenie istniejącego do 31 grudnia 2017 r. mechanizmu samonaliczania tj. obliczania wysokości opłat we własnym zakresie i uiszczania ich bez wezwania, wraz z zapewnieniem kontroli prawidłowości tych ustaleń.

Kontrola NIK wykazała też nieprawidłowości związane z naliczaniem i egzekwowaniem opłat za usługi wodne, co miało wpływ na przychody firmy. W 2018 r. i 2019 r. jednostki organizacyjne Wód Polskich wydały w sumie ponad 3,5 tys. decyzji administracyjnych, w których opłaty te, np. w wyniku reklamacji, zostały obniżone lub podwyższone w stosunku do tych podanych w informacjach na dany rok. Tymczasem zgodnie z prawem, zmiana wysokości opłaty powinna mieć formę nowej informacji, a nie decyzji.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.