Wrocław: rozpoczęły konsultacje projektu uchwały krajobrazowej

Władze miasta rozpoczęły w piątek konsultacje społeczne dotyczące projektu uchwały krajobrazowej. Regulacje zawarte w dokumencie mają uporządkować miejską przestrzeń publiczną w zakresie reklam, małej architektury i ogrodzeń.

Autor: PAP 16 kwietnia 2021 13:04

Projekt uchwały krajobrazowej zawiera szczegółowe wytyczne odnośnie używania nośników reklamowych. Najbardziej ograniczona będzie możliwość umieszczania reklam wielkoformatowych i tablic reklamowych na budynkach.

"Tego typu reklamy bardzo mocno ingerują w najbliższe otoczenie, często dominują swoim przekazem nadmiernie zwracając naszą uwagę" - tłumaczył Jacek Barski, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Miasta, cytowany w przesłanym PAP komunikacie. Podkreślił przy tym, że zapisy projektu uchwały nie mają na celu likwidacji nośników reklamowych i szyldów, tylko ich porządkowanie tak, by nie zaburzały przestrzeni publicznej i jednocześnie same stały się bardziej czytelne.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Uchwała krajobrazowa reguluje także standardy jakościowe małej architektury i zasady ich lokalizacji w mieście. Jak wskazują miejscy urzędnicy, szczególną uwagę poświecono wiatom śmietnikowym. Tam gdzie to możliwe, powstawać będą estetyczne wiaty i osłony śmietnikowe, które dodatkowo obrastać będą roślinnością.

Od 2014 r. regulacje dotyczące m.in. reklam czy witryn sklepowych obowiązują w ścisłym centrum miasta, na terenie Wrocławskiego Parku Kulturowego. W 2015 r. weszła w życie ustawa tzw. krajobrazowa, która dzięki wprowadzeniu zmian jednocześnie w wielu różnych ustawach pozwoliła samorządom porządkować przestrzeń pod względem nośników reklamowych, małej architektury i ogrodzeń.

W komunikacie przypomniano, że Wrocław, decyzją miejskich radnych, przystąpił do prac nad swoją tzw. uchwałą krajobrazową we wrześniu 2016 r. Rok później dokonano analizy miejskich przestrzeni publicznych pod kątem elementów istotnych dla uchwały. Następnie przeprowadzone zostały konsultacje społeczne sondujące oczekiwania mieszkańców i przedsiębiorców w tej sprawie. Wrocławscy urzędnicy przekonują, że opracowanie detalicznych przepisów dla całego miasta, czyli na obszarze o powierzchni niemal 30 tys. ha, wymagało sporo czasu.

Gotowy projekt uchwały uzyskał uzgodnienie dolnośląskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków i pozytywne opinie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, marszałka województwa i komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej.

Do 24 maja urząd miasta będzie zbierać uwagi mieszkańców. Następnie projekt zostanie przedstawiony radnym miejskim do głosowania.

Część zapisów wejdzie w życie po 24 czy 36 miesiącach od przyjęcia dokumentu przez radę miejską. "To czas, który otrzymają przedsiębiorcy, zarządcy nieruchomości czy właściciele nośników reklamowych na dostosowanie się do nowych wytycznych. Podobnie sytuacja wyglądała po przyjęciu uchwały o Parku Kulturowym, której zapisy uporządkowały przestrzeń w centrum Wrocławia""- tłumaczą urzędnicy.

Krzysztof Ziental, kierownik działu ds. partycypacji wskazał, że założenia uchwały konsultowane były w kilku etapach. W 2017 r. zebrano opinie od prawie 2700 mieszkańców, którzy wypowiedzieli się w tej sprawie w formie ankiety.

"Ponad 86 proc. stwierdziło, że reklam jest za dużo. Cztery piąte z nich uważało, że psują one wygląd miasta. Potem organizowaliśmy spotkania, dla mieszkanek i mieszkańców, reprezentantów firm reklamowych oraz zarządców nieruchomości. Przeprowadziliśmy nawet spacer, podczas którego w przestrzeni miasta dyskutowaliśmy o potrzebnych zmianach. Teraz konsultujemy projekt uchwały, w dużej mierze opartej na wnioskach z poprzedniego etapu rozmów" - wyjaśnił.

W ramach rozpoczętych konsultacji odbędzie się e-debata (21 kwietnia) i dwa e-spotkania. Pierwsze spotkanie - zaplanowane na wtorek 27 kwietnia - skierowane jest do przedstawicieli branży reklamowej, zarządców i właścicieli nieruchomości. Drugie - zaplanowane na 29 kwietnia - to spotkanie dla wszystkich mieszkańców Wrocławia.

Uwagi do projektu uchwały krajobrazowej można zgłaszać listownie lub e-mailem, a także za pomocą platformy ePUAP.

Projekt własnej uchwały krajobrazowej przygotowali również wrocławscy działacze lewicy. W połowie marca zainicjowali zbiórkę podpisów pod obywatelskim projektem "Wrocław bez reklam". 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.