PARTNER PORTALU partner portalu

Wycena nieruchomości w czasie pandemii

Ze względu na panujący stan epidemii, w kraju wprowadzono szereg obostrzeń. Choć ostateczne konsekwencje tej sytuacji nie są jeszcze znane, wpływa ona na branżę nieruchomości. Między innymi na funkcjonowanie rzeczoznawców majątkowych, których jest ponad 7 tysięcy. Jak więc obecnie wygląda ich praca?

Autor: housemarket.pl 23 kwietnia 2020 12:37

Ministerstwo Rozwoju wydało rekomendacje dotyczące wykonywania czynności zawodowych przez rzeczoznawców w czasie pandemii. Przede wszystkim utrudnione są oględziny nieruchomości. Jak czytamy w zaleceniach Ministerstwa: „Jeśli istnieją wątpliwości co do bezpiecznego przeprowadzenia oględzin Ministerstwo dopuszcza ustalenie stanu techniczno-użytkowego i stanu otoczenia w oparciu o pisemne oświadczenie właściciela nieruchomości użytkownika wieczystego i/lub innej osoby czy instytucji posiadającej niezbędne informacje, przekazaną przez te osoby dokumentację fotograficzną nieruchomości poświadczoną za zgodność ze stanem faktycznym”.

- W takiej sytuacji, po ustaniu epidemii, wskazane jest dokonanie ponownych oględzin. Pozwoli to zweryfikować informacje w oparciu, o które dokonano wyceny i ewentualnie zmusi do jej ponownego wykonania. Dotyczy to ujawnienia faktów, które mogą istotnie wpływać na wartość nieruchomości - tłumaczy Ewelina Walocha z firmy doradczej Lege Advisors.

Ze względu na ograniczenia w pracy urzędów, utrudniony jest również dostęp do dokumentów i rejestrów niezbędnych do sporządzenia operatów. Na szczęście wnioski o dokumentację można też składać drogą elektroniczną. Tą samą drogą lub za pośrednictwem poczty, można przesyłać dokumenty do zamawiającego wycenę. W przypadku urzędów, które umożliwiają zapoznanie się z dokumentami wyłącznie w formie papierowej możliwe jest umówienie wizyty w urzędzie.

- Ministerstwo sugeruje stosowanie podpisu elektronicznego w operatach szacunkowych, a także zapewnienie zleceniodawcy możliwości odbioru dokumentu bez kontaktu z wykonawcą. Na przykład za pośrednictwem przesyłki pocztowej lub kurierskiej - mówi Ewelina Walocha.

Sporządzanie operatów szacunkowych w czasie epidemii, oczywiście przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności, jest możliwe. Wszelkiego rodzaju szczególne uwarunkowania i ograniczenia dostępu do informacji muszą jednak zostać uzgodnione z klientem i wyraźnie opisane w operacie. Europejska Grupa Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych zaleca, aby ze względu na nieznany, przyszły wpływ COVID-19 na rynek nieruchomości, wyceny były okresowo weryfikowane.

Źródło: firma doradcza Lege Advisors 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.