PARTNER PORTALU partner portalu

Za gotówkę czy na kredyt? Jak Polacy kupują mieszkania w czasie pandemii

Inwestycje premium za gotówkę a z segmentu popularnego - na kredyt. Deweloperzy i eksperci mówią jak Polacy kupują inwestycje w czasie rosnących cen, inflacji oraz niepewnej sytuacji na rynku.

Autor: Housemarket.pl 23 kwietnia 2021 13:48

Zeszłoroczny wybuch pandemii COVID-19 poważnie wstrząsnął światową gospodarką, generując olbrzymie straty dla wielu branż. Początkowo wydawało się, że negatywne skutki pandemii dotkną również rynku nieruchomości. Zmniejszenie ilości nowych inwestycji mieszkaniowych i spadek zainteresowania kupnem nieruchomości miały być głównymi konsekwencjami niepewnej sytuacji na rynku pracy. Sytuacji, przez którą większość potencjalnych nabywców skłaniałaby się raczej do wynajmu, oczekując na zakończenie pandemii i ustabilizowanie rynku. 

Tymczasem, według raportu GUS sporządzonego w marcu tego roku, ilość mieszkań oddanych do użytku w styczniu i lutym 2021 r. wyniosła 33,9 tys., co oznacza spadek jedynie o 0,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Warto podkreślić, że styczeń i luty 2020 r. były ostatnimi miesiącami „normalności", kiedy to jeszcze nikt nie spodziewał się wprowadzania jakichkolwiek obostrzeń czy lockdownów związanych z pandemią. Wniosek nasuwa się sam – rynek mieszkaniowy wyszedł z tej trudnej sytuacji obronną ręką, a popyt na zakup własnego mieszkania wśród Polaków wcale nie zmalał.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Pandemia osłabiła przede wszystkim rynek najmu, zarówno mieszkaniowy, jak i komercyjny – mówi Janusz Tomczak, współwłaściciel Dom & House - Natomiast rynek zakupu mieszkań, domów i działek mocno przyspieszył. Te ostatnie w czasach pandemii stały się towarem bardzo poszukiwanym, co pchnęło ceny takich nieruchomości do góry. Ogólna niepewność jutra spowodowała, że ludzie z kapitałem zaczęli się rozglądać za bezpieczną możliwością ulokowania swoich oszczędności na ciężkie czasy. Taką bezpieczną przystanią okazują się nieruchomości, a przede wszystkim niewielkie, nowe, dobrze zlokalizowane mieszkania. Są one z jednej strony stosunkowo dostępne dla ludzi, a z drugiej najłatwiej zbywalne w przyszłości – dodaje.

Młodzi dorośli dalej na czele

 Najbardziej aktywną grupą wiekową pod względem dokonywania zakupu mieszkań są tzw. „młodzi dorośli", którzy w ubiegłym roku stanowili ok. 44 proc. ogółu nabywców. Są to osoby między 30 a 40 rokiem życia, nierzadko zaraz po ślubie, które chcą się w pełni usamodzielnić. Po uzbieraniu wkładu własnego potrzebnego do uzyskania kredytu, szukają więc swojego pierwszego własnego mieszkania.

- W segmencie popularnym większość nieruchomości finansowanych jest przy pomocy kredytu – mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu z Budner Inwestycje. Klienci wspomagający się kredytem z reguły posiadają minimalny wymagany przez bank wkład własny, który wpłacają gotówką. Jest to najliczniejsza grupa klientów nabywających swoją pierwszą nieruchomość. Sporą grupę stanowią również klienci, którzy chcą podwyższyć swój standard życia i poszukują większego mieszkania. Często zdarza się, że tacy klienci pozostawiają poprzednie mieszkanie celem wynajmu – dodaje.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.