PARTNER PORTALU partner portalu

ZBP: ponad pół miliona wniosków o odroczenie rat kredytowych

Zostało już złożonych ponad 543 tysiące wniosków o odroczenie rat kredytowych przez klientów indywidualnych oraz blisko 45 tysięcy przez przedsiębiorstwa - poinformował PAP w środę Przemysław Barbrich, rzecznik prasowy Związku Banków Polskich.

Autor: PAP 09 kwietnia 2020 09:44

"Według stanu na 3 kwietnia 2020 r. i danych zebranych z ponad 90 proc. banków liczba wniosków o odroczenie spłat rat kredytowych wyniosła 543 tys. 446" - poinformował Barbrich. "Równolegle klienci złożyli 2617 formalnych skarg na proces odraczania rat przez banki, co stanowi zaledwie 0,5 proc. ogółu wniosków o odroczenie" - dodał.

"Liczba wniosków złożonych przez przedsiębiorców to 44 tys. 532" - powiedział Barbrich. Rzecznik ZBP stwierdził, że "wartość zawieszonych rat to 17 mld 218 mln zł i dotyczy zarówno małych, średnich, jak i dużych firm, łącznie z tymi prowadzącymi działalność rolniczą".

W rozmowie z PAP prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz powiedział, że "w większości będą to raty kapitałowo-odsetkowe, w niektórych będą to raty kapitałowe, oczywiście będą się różniły okresem przesunięcia spłaty: od trzech do sześciu miesięcy". Zauważył, że różnice wynikają z charakteru umów, jakie klienci zawarli z bankami, a "ich zmiana w celu ujednolicenia jest teraz tak utrudniona, że praktycznie niemożliwa do realizacji".

Prezes ZBP zapewnił, że banki ułatwią złożenie wniosku "w sposób maksymalnie uproszczony" - w zakresie dopuszczonym przepisami obecnie obowiązującego prawa. Dodał, że poza odroczeniem spłaty rat nastąpi automatyczne wydłużenie łącznego okresu spłaty kredytu o czas zawieszenia, pod warunkiem przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu.

"Ułatwienia mają dotyczyć kredytów mieszkaniowych, w tym frankowych, konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych, kredytów dla przedsiębiorców i będą polegać m.in. na szybkim rozpatrywaniu wniosków tych klientów, którzy uzasadnią konieczność odroczenia spłaty kredytu ich sytuacją finansową spowodowaną pandemią koronawirusa" - oświadczył prezes.

Pietraszkiewicz zaznaczył, że bardzo istotne jest, by - w imię bezpieczeństwa epidemicznego - komunikować się w możliwie najprostszy i niezagrażający zdrowiu sposób: e-mailem, poprzez system internetowej bankowości, czy call center.

"Banki zapewniają, że jeśli nawet dotychczasowe umowy kredytowe nie przewidują takiej formy kontaktu, to jeśli uda się klientowi potwierdzić tożsamość w sposób wymagany przez bank, taka forma komunikacji będzie akceptowana" - stwierdził. "Robimy wszystko, by uniknąć konieczności fizycznego kontaktu klientów z pracownikami w placówkach bankowych" - dodał. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.