Zniszczenie mienia. Zgłoszeń dotyczących nieruchomości w tym roku o 36 proc. więcej

Pogoda nie oszczędza w tym roku majątku Polaków. Od stycznia do sierpnia 2021 r. burze, gradobicia, wichury, podtopienia i ulewy spowodowały, że liczba szkód katastroficznych wzrosła o 41 proc. w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku – wynika z analizy towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa.

Autor: housemarket.pl 20 października 2021 13:35

  • Do końca sierpnia ich liczba wzrosła o 41 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2020 r. i o 45 proc. wobec całorocznej średniej z ostatnich 5 lat – informuje Compensa.
  • Fatalna pogoda dała się we znaki właścicielom domów. Zgłoszeń dotyczących nieruchomości jest w tym roku o 36 proc. więcej.
  • Skutki fatalnej pogody najbardziej odczuwają mieszkańcy woj. małopolskiego.

- Wystarczyło osiem miesięcy tego roku, żeby przebić średnioroczną liczbę szkód z ostatnich 5 lat aż o 45 proc. Nie da się więc ukryć, że 2021 r. negatywnie wyróżnia się pod względem częstotliwości prowadzących do zniszczeń zjawisk atmosferycznych. Nasze statystyki obejmują zarówno zgłoszenia w ramach ubezpieczeń domów i mieszkań, majątku małych i średnich przedsiębiorstw, oraz polis rolnych i komunikacyjnych - mówi Rafał Mosionek, zastępca prezesa zarządu Compensa TU SA Vienna Insurance Group, odpowiedzialny w firmie m.in. za obszar likwidacji szkód.

CZYTAJ TEŻ: UBEZPIECZENIE DOMU W BUDOWIE. O TYM TRZEBA PAMIĘTAĆ 

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zgłoszeń dotyczących nieruchomości jest w tym roku o 36 proc. więcej. Skutki fatalnej pogody najbardziej odczuwają mieszkańcy woj. małopolskiego (18,1 proc. szkód), śląskiego (13 proc.) i mazowieckiego (9,8 proc.). Na drugim biegunie zestawienia znajdują się woj. pomorskie (1,7 proc.), lubuskie (2,4 proc.) i zachodniopomorskie (2,8 proc.).

- W powiecie nowosądeckim i Krakowie zanotowaliśmy po 4 proc. wszystkich szkód katastroficznych, czyli ponad 2-krotnie więcej, niż w całym woj. pomorskim. Liczba zgłoszeń z Małopolski wzrosła rok do roku o 276 proc. Spośród wszystkich województw tylko w podkarpackim notujemy w 2021 r. spadek liczby szkód – dodaje Rafał Mosionek z Compensy.

Kumulacja szkód katastroficznych. Jak reagują ubezpieczyciele?

W momentach kumulacji zgłoszeń ubezpieczyciele uruchamiają dodatkowe działania. To m.in. podniesienie limitu wartości szkód, które kwalifikują się do obsługi w ramach uproszczonej procedury. Do rozpatrywania zgłoszeń angażują też zewnętrznych rzeczoznawców, a własnym konsultantom w terenie i na infolinii przyznają większe uprawnienia, aby mogli finalizować sprawy klientów na tzw. szybkiej ścieżce.

- Poza tym nasi konsultanci kontaktują się z klientami i tłumaczą, co poszkodowani mogą samodzielnie robić z powstałymi zniszczeniami. Gdy jakieś naprawy należy wykonać niezwłocznie, nie trzeba z tym czekać na wizytę rzeczoznawcy. W wielu przypadkach podejmujemy również decyzję o natychmiastowej wypłacie zaliczek na poczet odszkodowania, które pozwalają na pokrycie najpilniejszych potrzeb poszkodowanych – tłumaczy Rafał Mosionek.

Przy dużej liczbie szkód katastroficznych ubezpieczyciele mogą też zdecydować się na obsługę zgłoszeń w oparciu wyłącznie o przygotowaną przez poszkodowanych dokumentację zdjęciową.  Oznacza to, że decyzję o odszkodowaniu podejmują bez wizyty rzeczoznawcy na miejscu zdarzenia.

- Ułatwień jest więcej, wszystko zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego. Np. u nas klient może szkodę zgłosić w aplikacji do samodzielnej likwidacji szkód – to najprostszy i najszybszy sposób na otrzymanie odszkodowania. Średnio trwa to ok. 3-4 dni, a dzięki wprowadzonej niedawno opcji tzw. automatycznej wypłaty proces może ulec skróceniu nawet do kilkunastu godzin. Rozwiązanie jest dostępne dla klientów ubezpieczonych u nas w ramach polis mieszkaniowych, NNW oraz OC/AC. Oczywiście aplikacja działa nieustannie, a więc nie tylko w okresie zwiększonej liczby szkód po burzach i nawałnicach. W okresie szkód masowych, aż około 45 proc. szkód zostało zlikwidowanych jednym z dostępnych uproszczonych trybów likwidacji szkód, m.in. właśnie poprzez aplikację – dodaje Rafał Mosionek z Compensy.

Ubezpieczyciele mają ponadto swoje systemy monitoringu szkód katastroficznych, a także przygotowane scenariusze działań w zależności od skali zjawiska. Dzięki temu konsultanci na call center, rzeczoznawcy mobilni i likwidatorzy są w stanie obsłużyć większą liczbę zgłaszanych szkód.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.